בדיקות גנטיות: המדע נלחם בסרטן

 

 

“יש התפתחויות עצומות בתחום הרפואי, אך אף אחת מהן לא דומה להתפתחות בתחום האונקולוגיה”. כך טוען פרופסור רון אפלבוים, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי רמב”ם. מה שונה כל כך באונקולוגיה? הבנת הבסיס המולקולרי של המחלה. ריאיון אופטימי בגובה העיניים עם אונקולוג בעל חזון.

בדיקות גנטיות: המדע נלחם בסרטן, Oncotest טיפול מותאמת אישית למחלת הסרטן

פרופסור אפלבוים, ראש המערך האונקולוגי במרכז הרפואי רמב”ם, למד רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים והמשיך ללימודים מתקדמים נוספים, בין השאר בתכנית fellowship  במרכז הסרטן המסונף להרווארד. תחומי הפעילות הקלינית והמחקרית שלו הם מרובים ומתמקדים בסרטן הלבלב, בניסויים קליניים בתרופות ובשילובי טיפול חדשים, לרבות רפואה מותאמת אישית בסרטן.

נפגשנו עם פרופ’ אפלבוים במסגרת הכנת סדרת כתבות על המהפכה הגנטית במלחמה בסרטן. הריאיון נערך בלשכתו של פרופ’ אפלבוים בקומה גבוהה בבניין החדש והמבריק של המערך האונקולוגי, הצופה אל הים. לא רק הנוף היה מרגיע. פגשנו רופא נעים הליכות, צנוע ומלא רוגע המשרה על סביבתו אופטימיות זהירה, כזו המבוססת על הרבה ניסיון חיים.

פרופ’ אפלבוים, אתה זוכר איך נראה תחום האונקולוגיה כשהתחלת לעסוק בו?

 

ודאי. כשהתחלתי לעסוק בתחום הזה כרופא צעיר לפני 30 שנה זה היה תחום חדש, עם אפשרויות טיפול מוגבלות למדי. בידינו היה מספר מוגבל של טיפולים כימותרפיים שניתנו לכלל החולים. כיום, יש עשרות ואפילו מאות תכשירים שונים לטיפול בסרטן וזהו התחום הרפואי שמתפתח הכי הרבה.

מתפתח יותר מקרדיולוגיה? הרי יש התפתחויות גדולות בתחום הזה.

בקרדיולוגיה וגם באורתופדיה יש התפתחויות עצומות, זה נכון, אבל בעיקר במכשור. באונקולוגיה ההתפתחות היא מדעית: התפתחות בהבנת הבסיס המולקולרי – הגנטיקה של המחלה. אחד התחומים העומדים בחזית המדע האונקולוגי הוא הגנטיקה, שמאפשרת לנו לתת מה שנקרא “רפואה מותאמת אישית”.

הבדיקות הגנטיות מכונות בידי רופאים “מהפכה” בתחום האונקולוגי. מדוע?

הבדיקות הגנטיות מאפשרות לרופאים זווית הסתכלות חדשה על הגידול הסרטני. הגישה המסורתית מנתחת את הגידול לפי פרמטרים פתולוגיים: איפה הוא נמצא בגוף, מה גודלו, מה אנחנו יודעים עד היום על גידולים מהסוג הזה ואיך הם מתנהגים. הראייה הגנטית מבינה את השינוי-המוטציה בגידול ספציפי של אדם מסוים ומאפשרת להבין את התהליך מזווית חדשה, של השינויים ב-DNA, שהם הבסיס של מחלת הסרטן.

בפועל, כרופא, מה מאפשרת לך הגישה הגנטית החדשה הזו?

הבנת הגנטיקה של הגידול מאפשרת לרופא להבין יותר את הגידול, מה מניע אותו ומה גורם לעמידות לטיפולים מסוימים, ובהתאם להציע טיפולים מותאמים אישית – targeted therapy. למשל, שני גידולים שנמצאים באותו מקום, נניח בריאה, והם בעלי מאפיינים פתולוגיים דומים, היו אמורים להגיב בצורה זהה לטיפול מסוים. בפועל, זה לא תמיד המצב: אחד מהגידולים יגיב לטיפול, והאחר – לא. הגנטיקה מאפשרת להתאים לגידול ריאה אחד תרופה אחת ולגידול ריאה שני – תרופה אחרת המתאימה למוטציה הספציפית של הגידול. המחקרים כיום מראים שחשוב לגלות מהי המוטציה שגרמה לגידול, כדי להתאים טיפול נכון.

ואת הבדיקות הגנטיות עושים אחרי שתרופה שהייתה אמורה להשפיע לא משפיעה?

 

 

 

הטיפול בסרטן מורכב הוא תמיד בכמה קווי טיפול: קו ראשון, קו שני, שלישי, רביעי עד שמוצאים טיפול מתאים. בסוף, גם קו הטיפול הזה נוטה למצות את עצמו ולהגיע לדרך ללא מוצא. בחלק מהמקרים הרופאים ישתמשו בכלי של בדיקות גנטיות לאחר כישלון של כמה קווי טיפול סטנדרטיים, כשהם מרגישים כשהגיעו למבוי סתום. אך כיום אפשר, בסרטן ריאות או מלנומה, למשל, להתאים טיפול לפי המוטציה, במידה שנמצאה, הרבה יותר מוקדם, לפעמים כבר בקו הראשון של הטיפול.

רואים את האפקט הזה בסיכויי ההצלחה במלחמה בסרטן?

 

 

 

השאלה היא איך להגדיר הצלחה במלחמה בסרטן. יש היום כלים טובים יותר לריפוי של המחלה ולכן יש יותר ריפוי של מחלות הסרטן. אבל כשמדברים על סרטן מורכב, הריפוי אינו החלק המרכזי של ההצלחה. במקרים כאלה ההצלחה נמדדת בעיקר בהשגת שליטה על המחלה. כלומר, כמה זמן אני מצליח לשמור אותה על אש כמה שיותר קטנה. את זה לבטח אנחנו מצליחים לעשות היום בהרבה יותר מקרים ולתקופות זמן ארוכות יותר. אנחנו יכולים לשלוט היום גם שנים ארוכות במחלה.

עד כמה נפוץ היום השימוש בבדיקות גנטיות במלחמה בסרטן?

יש תחומים שבהם הבדיקות הגנטיות הפכו לסטנדרט, כמו בסרטן השד, למשל. במקרה זה הבדיקה הגנטית נועדה לברר מה הסיכויים לחזרת המחלה ובהתאם הרופא מחליט אם יש צורך בטיפולי כימותרפיה לסרטן השד בנוסף לטיפול הורמונלי בסרטן השד והקרנות לסרטן השד. בתחומים אחרים, של סרטנים מורכבים, השימוש בבדיקות הגנטיות מאוד תלוי ברופא המטפל כי יש כאן עניין אתי: מדובר בבדיקות יקרות, וגם אם התוצאות יהיו חיוביות, וזה לא תמיד כך, הטיפול המוצע עשוי להיות יקר מאוד. אני אישית מאוד בעד הכלי הזה שהמדע מציע כיום ולא הציע פעם.

הבדיקות הגנטיות משמשות אותך גם בטיפול בסרטן הלבלב, שנחשב לסרטן מורכב?

הטיפול בסרטן הלבלב מבוסס על מספר מצומצם של תרופות כימותרפיות, וגם אותן ממצים מהר למדי בקווי הטיפול הראשון והשני. ואז, למרות שחלק מהמטופלים במצב קליני טוב, מרגישים טוב ורוצים להמשיך ולקבל טיפול – אין לנו מה להציע להם. כיום, יש בדיקות גנטיות שעשויות למצוא מוטציה בגידול שאליה אפשר להתאים תרופה ביולוגית לסרטן, בכדורים, שתשיג תוצאות עבור אותם מטופלים.

במבט קדימה: מה ההתפתחויות הצפויות במאבק בסרטן?

מדברים היום על קלסיפיקציה של הגידולים בהתאם לפרופיל המולקולרי שלהם, כך שיתאפשר בעתיד לבחור טיפול מוכוון מטרה כבר בקו הטיפול הראשון – לכל סוגי הגידולים. אנחנו זקוקים לעוד 10-15 שנים כדי שזה יקרה, אבל להערכתי זה יקרה. אגב, חוץ מהמהפכה הגנטית, יש התפתחויות נוספות, למשל: תחום האימונולוגיה, שגם הוא נושא חם ומתפתח.

אז יש סיבה להיות אופטימיים במלחמה נגד הסרטן?

תראה, התחלתי לפני שלושים ומשהו שנים את עיסוקי באונקולוגיה. מה היה אז, או אפילו לפני עשרים שנה ומה יש היום – עולם אחר לגמרי, טיפולים אחרים לגמרי, תוצאות אחרות לגמרי. נושא הרפואה המותאמת אישית, תרופות מטרה, בדיקות גנטיות – אנחנו ממשיכים כל הזמן להתקדם. השיפור כאן נעשה אמנם לאט, עוד צעד ועוד צעד, אבל בסוף זה מסתכם בצעדים גדולים. אז כן, אפשר בהחלט להיות אופטימיים.

לגייס את המדע

אנחנו יוצאים מחדרו של פרופ’ אפלבוים רגועים יותר משנכנסנו אליו ומנסים לסכם לעצמנו מה התובנה החשובה ביותר שניקח איתנו, חוץ מאופטימיות זהירה במלחמה של האנושות בסרטן. אנחנו מסכימים בסוף על התובנה הבאה: המרוץ הקטלני בינינו לבין הסרטן יוכרע על ידי המדע. לכן, במאבק במחלת הסרטן כדאי תמיד לוודא שהמדע נמצא בארגז הטיפולים של הרופא שלנו.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן