הבדיקה שעשויה לחסוך טיפול כימותרפי – אונקוטסט

בדיקה חדשנית בחנה את השינויים בגנים של חולי סרטן המעי הגס ובמקרים רבים גרמה לרופאים לשנות את דעתם ביחס לטיפול – כך מצא מחקר משירותי בריאות כללית, הארץ, עידו אפרתי.

מחקר חדש של שירותי בריאות כללית, שהוצג לפני כחודש בכנס האונקולוגי האירופי השנתי ECCO באמסטרדם, בחן את השפעת השימוש בבדיקת אונקוטייפ-קולון – בדיקה המיועדת לחולי סרטן המעי הגס על החלטת הרופא לגבי מידת הצורך בטיפול כימי מונע.

בדיקת אונקוטייפ-קולון שנעשית ברקמה שנלקחת בביופסיה מיועדת לחולים המאובחנים בסרטן המעי הגס בשלב 2 או שלב 3 של המחלה לאחר ניתוח לכריתת הגידול. הבדיקה בוחנת את השינויים שחלים בפעילותם של 12 גנים ברקמת הגידול שהוסר בניתוח. השינוי הכולל בפעילות הגנים מעריך את מידת הסיכון האינדיבידואלי שהמחלה תחזור בעתיד. כאשר תוצאות הבדיקה מצביעות על רמת סיכון גבוהה, עשוי הרופא להמליץ על טיפול כימותרפי בסרטן המעי הגס משלים למניעת הישנות המחלה. במקרים שבהם מידת הסיכון להישנות המחלה נמוכה, הרופא המטפל עשוי להמליץ להימנע מהטיפול הכימי ולבצע מעקב קפדני לאורך השנים הבאות. זהו המחקר הראשון שבוחן את השפעותיה של הבדיקה שפותחה והושקה בשנת 2010, על רופאים בקביעת הפרוטוקול הטיפולי של הלוקים במחלה.

אונקוטייפ קולון מסייעת בהחלטה לגבי מתן טיפול כימי במקרים בהם לא ברור אם חיוני

ממצאי המחקר, שנמשך שנה וחצי, מתייחסים לאוכלוסייה של 269 מטופלים שאובחנו בשלב 2 של המחלה. על פי הממצאים, הרופאים שינו החלטתם לגבי הצורך בטיפול כימי ב-38% מהמקרים, לאחר שקיבלו את תוצאת הבדיקה. ל-28% מהנבדקים הוחלט לא לתת טיפול כימי בניגוד לתכנון המקורי ול-10% מהנבדקים הוחלט להוסיף טיפול כימי בניגוד לתכנון המקורי. בניתוח הממצאים ביחס לכלל הנבדקים במחקר נמצאה הפחתה כוללת של 17% בשימוש בטיפול כימי. לפני הבדיקה, ל-45% מכלל המטופלים הומלץ על טיפול כימי, ואילו לאחריה רק 28% מהם קיבלו טיפול כימי.

“ממצאי המחקר מראים כי אונקוטייפ קולון מסייעת בהחלטה לגבי מתן טיפול כימי במקרים שבהם לא ברור אם הוא חיוני”, מסביר פרופ’ ברוך ברנר, מנהל מרכז דוידוף בבית החולים בילינסון, שמשתתף במחקר. “הבדיקה מעניקה לרופא כלי חשוב לקבלת ההחלטה באופן פרטני עבור כל מטופל ובזכותה ניתן לחסוך מהחולה טיפולים הכרוכים בסיכון לתופעות לוואי ולהבטיח למטופל בסרטן המעי הגס ולבני משפחתו איכות חיים טובה יותר. כיום אנו נמצאים בשלב הבא של המחקר, שבו אנו מנתחים נתוני טיפול שאספנו מ-1,500 מטופלים בשלב 2 של המחלה שטופלו בשנים 2000-2010, טרום השימוש בבדיקת אונקוטייפ-קולון. מניתוח ראשוני של הנתונים עולה שאחוז גבוה מאד של המטופלים – הרבה מעבר ל-28% במחקר הנוכחי – קיבלו בזמנו טיפול כימי. להערכתי, האנליזה הסופית של נתונים אלו תחזק ותחדד עוד יותר את חשיבות השימוש באונקוטייפ קולון לצורך התאמת טיפול למטופלים בשלב 2 של סרטן המעי הגס”.

טיפול מותאם אישית בסרטן המעי

 

עם זאת, יש להדגיש כי המחקר בדק רק את החלטות הרופאים על בסיס ממצאי הבדיקה ולא בחן בדיעבד אם הן התגלו כנכונות או מתאימות יותר. “הבדיקה לא אומצה עדיין ברחבי העולם ולכן במקומות אחרים מקבלים את ההחלטות על סמך המאפיינים הקליניים של החולה והממצאים הפתולוגיים של הגידול”, מסביר ברנר. “יש עדיין ויכוחים שמתנהלים בקהילה המדעית על כמה אפשר לסמוך על הבדיקה הזו או על בדיקות אחרות. אנחנו אמנם לא יודעים עדיין אם ההחלטות שקיבלו הרופאים בעקבות הבדיקה התבררו כנכונות, אבל כאשר פיתחו את הבדיקה נבדקה קבוצה גדולה של חולים והתברר שהבדיקה הצליחה לנבא בצורה טובה את גורלם. אני סומך על הבדיקה, אך למרות זאת היא רק חלק ממערך השיקולים. ההחלטה בנוגע לחולה בן 30 לעומת בן 87 עם ממצאים דומים עשויה להיות שונה. עם זאת, הבדיקה נותנת מושג ממוקד יותר לגבי מצבו של החולה ובכך גם עשויה לשפר את איכות חייו”.

 

סרטן המעי הגס היא מחלת הסרטן השנייה בשכיחותה בישראל ובשנה האחרונה אובחנו כ-3,200 חולים חדשים שסובלים ממנה. כאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם, סיכויי הריפוי מגיעים לכ-90%. כ-75%-80% מהמטופלים המאובחנים בשלב מוקדם של המחלה (שלב 2) יכולים להירפא בעזרת ניתוח בלבד, אולם חלק משמעותי מהמטופלים זקוק לטיפול כימי משלים במטרה למנוע את הישנותה. נוכח הספק וההתלבטות לגבי מאזן התועלת והנזק שבטיפול כימי משלים והקושי לאבחן על בסיס סטטיסטי בלבד מי מהמטופלים בשלב 2 של המחלה אכן זקוק לטיפול כימי, הוחלט בשנת 2011 בשירותי בריאות כללית להכניס לשימוש את הבדיקה הגנטית החדשנית שמנבאת את רמת הסיכון האישית להישנות המחלה.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן