מחקרים חדשים על ביופסיה נוזלית, בדיקה אמינה שיש ליישם בהיקף נרחב

עד לפני שנים ספורות זה נשמע כמו מדע בדיוני, אך כיום זו כבר טכנולוגיה שנמצאת בשימוש נרחב – ביופסיה נוזלית.

מבחינת המטופל מדובר בבדיקת דם רגילה, אך מבחינת הרופא המטפל, מדובר בתחליף לביופסיה פולשנית. באמצעות טכנולוגיות מתוחכמות ורגישות במיוחד, ניתן כיום לרצף מקטעי דנ”א חופשיים הנמצאים בדם, גם אלה שמקורם בגידול (ctDNA), במטרה לאתר מוטציות הקיימות בו. כנגד חלק מהמוטציות / הגידולים הסרטניים קיימים טיפולים ביולוגיים או טיפולים הורמונליים, טיפולים המכונים “טיפולי מטרה”. טיפולים אלו נחשבים ליעילים יותר ורעילים פחות מטיפולים כימותרפיים הניתנים על סמך פרוטוקולי טיפול סטטיסטיים ולא על סמך התאמה אישית למטופל.

מחקרים חדשים על ביופסיה נוזלית, בדיקה אמינה שיש ליישם בהיקף נרחב - אונקוטסט

ביופסיה נוזלית - טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך

היתרונות של ביופסיה נוזלית הם לא רק שנחסך מהמטופל הצורך לעבור ביופסיה פולשנית הכרוכה בסיכונים ובאי נעימויות – הביופסיה הנוזלית מאפשרת לאתר את מכלול המוטציות בפאנל גנים נרחב בגידול, ולא רק מוטציות הנכללות בחלק הספציפי בגידול שממנו נלקחה הביופסיה. הביופסיה הנוזלית אף מספקת יתרונות במחלה גרורתית, שכן היא ממפה את כלל המוטציות של הגרורות השונות. הצורך לקבל מידע גנטי על הגרורות השונות נובע מכך שכיום ידוע שלגרורות שונות עשויות להיות מוטציות שונות.

הטכנולוגיה שאפשרה את ביצוע הביופסיה הנוזלית היא, כאמור, חדשה למדי. בדיקת הביופסיה הנוזלית Guardant360, שהינה חלוצה ומובילה בתחום ריצוף גנים מביופסיה נוזלית, החלה להיות משווקת באופן מסחרי כבר בשנת 2014. אומנם הבדיקה הפכה למסחרית לאחר מחקרי תיקוף משמעותיים, אך רופאים ומטופלים רבים ציפו לביצוע מחקרים שנעשו “בעולם האמיתי”, כפי שמגדיר זאת מחקר שפורסם לאחרונה, כלומר: לאחר שימוש רחב היקף בפועל בבדיקת Guardant 360.

 

כיום, כשלוש שנים לאחר שהחל השימוש בבדיקת Guardant360, ולאחר שבוצעו יותר מ-40,000 בדיקות שהוזמנו על ידי יותר מ-3,500 רופאים ברחבי העולם, מתחילים להתפרסם מחקרים שכאלה.

המחקר גילה: יותר מ-33% מהמטופלים לא עברו בדיקה לאיתור מוטציות

מחקר שפורסם ב-13.4.2017 הדגים את הצורך בהרחבת השימוש בביופסיה נוזלית, עקב בעיות לוגיסטיות וטכניות בביצוע ביופסיה פולשנית על רקמת הגידול.

המחקר נערך על 814 חולי סרטן ריאה מסוג תאים לא קטנים NSCLC שטופלו במסגרת הקהילה. אחד מהמאפיינים של סרטן מסוג זה הוא קיומן של מוטציות מוכרות בגידול, אשר נגדן כבר קיימים טיפולי מטרה אפקטיביים. שתי המוטציות השכיחות ביותר בסרטן זה, אשר נגדן יש טיפולים מכווני מטרה, הן מוטציות בגנים EGFR ו-ALK. לכן, ההנחיות של גופים רפואיים מקצועיים בתחום זה הן לבצע בדיקות גנטיות בחולים בסרטן ריאה מסוג זה במטרה לאתר מוטציות אלה (ועוד חמש מוטציות נוספות), וזאת כסטנדרט טיפולי.

אולם המחקר גילה כי בפועל, ביותר משליש מהמקרים לא נערכה בדיקה שמטרתה לזהות את המוטציות בגנים ALK ו EGFR. יתרה מכך, רק ב-8% מהמקרים נבדקו כל שבע המוטציות שלפי ההנחיות יש לבדוק בסרטן זה. עוד גילה המחקר כי מבין אלה שלא עברו בדיקות לאיתור המוטציות, 52% קיבלו טיפול כימותרפי בלא שנבדקה האפשרות להתאמת טיפול מוכוון מטרה.

מדוע לא נערכו הבדיקות? ב-78% מהמקרים הסיבה לאי ביצוע הבדיקות לא פורטה במסמכים הרפואיים, אך ב-13% מהמקרים צוין כי הסיבה לאי ביצוע הבדיקה היא שלא הייתה כמות רקמה מספקת מהגידול.

ביופסיה נוזלית, בדיקה גנומית אמינה שיש ליישם בהיקף נרחב - אונקוטסט

ב-13% מהמקרים הייתה הסיבה לאי ביצוע הבדיקה – חוסר ברקמה מספקת

בהתאם, מסקנות המחקר התייחסו אל בדיקת ביופסיה נוזלית כאופציה לפתרון שיסייע לרופאים ליישם את ההנחיות הנוגעות לביצוע בדיקות גנטיות של שבעת הגנים האמורים. ביופסיה נוזלית היא בעלת יתרונות אל מול ביופסיה רגילה, התלויה, בין השאר, בכמות הרקמה הגידולית שהוצאה מהמטופל.

ביופסיה נוזלית: אין שוני בהתאמת טיפולי המטרה בהשוואה לביופסיה פולשנית

מחקר שפורסם ב-27.6.2017 בדק לראשונה את ביצועי בדיקת הביופסיה הנוזלית Guardant360 בשטח. המחקר בחן אם טיפולי מטרה שניתנו בהתבסס על בדיקה זו זכו לאחוזי הצלחה דומים להתאמות טיפול שנעשו על סמך ביופסיה פולשנית.

המחקר נערך בקרב 194 חולי סרטן מסוגים שונים, שקיבלו טיפול מוכוון מטרה בהתבסס על בדיקת Guardant360, ותוצאותיו הראו שאחוזי התגובה לטיפול שניתן על בסיס תוצאות בדיקת Guardant360 תאמו את אחוזי התגובה האופייניים לטיפולים שניתנו בעקבות בדיקת רקמת הגידול.

במילים אחרות, המחקר הוכיח שביופסיה נוזלית מסוג Guardant360 היא תחליף אפשרי לביופסיה פולשנית, וזאת על סמך נתונים שנאספו בשטח לאחר שימוש בפועל בבדיקה. גם מחקר זה ציין כי יתרונות הביופסיה הנוזלית באים לידי ביטוי, בין השאר, במקרים שבהם לא ניתן לבצע בדיקה גנטית על רקמת הגידול.

ביופסיה נוזלית - מוכיחה את עצמה גם בישראל

ד”ר ריצ’ארד לאנמן, המנהל הרפואי של Guardant Health, מפתחת הביופסיה הנוזלית Guradant360, התייחס לתוצאות המחקרים שפורסמו לאחרונה בשביעות רצון: “הממצאים החשובים מאשרים את מה שאלפי רופאים, שכבר עשו שימוש בבדיקת Guardant360, חוו במרפאות שלהם: טיפולים שהוכוונו באמצעות Guardant360 תאמו את הציפיות, תוך שהם חוסכים ממטופלים את הצורך בביצוע ביופסיות פולשניות חוזרות”.

בדיקת Guardant360 זמינה לביצוע גם בישראל, וזאת על ידי חברת אונקוטסט-טבע. עד כה בוצעו יותר מ-650 בדיקות ולמעשה, הבדיקה כבר החלה להוכיח את עצמה בשטח גם בישראל. כך, למשל, התייחס לדברים פרופ’ ניר פלד, מנהל המרכז לרפואה מותאמת אישית וראש המרפאה לגידולי חזה ממאירים בבית החולים בילינסון: “שוב ושוב אנו מתרשמים מהרגישות ומרמת הדיוק הגבוהה של הטכנולוגיה הזו, שלוכדת בקלות ובמהירות מוטציות נדירות בדמו של החולה. אין עוררין שזו אחת הטכנולוגיות ששינו את פני האונקולוגיה כיום. יודגש כי בדיקה זו אינה כלולה בסל התרופות והבדיקות”. גם פרופ’ תמר פרץ, אונקולוגית בכירה בבית החולים הדסה, התרשמה מהבדיקה ואף הצהירה: “זוהי אחת מפריצות הדרך הגדולות ביותר בתחום הגנומיקה של הסרטן”.

 

כאמור, בדיקת הביופסיה הנוזלית Guardant360 חשובה במיוחד במקרים שבהם קיים קושי באיסוף דגימה מרקמת הגידול בשל מיקום הגידול, גודלו או מצבו של המטופל; במקרים של מחלה גרורתית; או במקרים שבהם יש צורך לעקוב אחר הישנות של המחלה.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן